NVIDIA RTX Remix: nástroj pro vylepšení grafiky starých her
24.4.2024, Karel Polívka, článek
NVIDIA v lednu zpřístupnila v otevřené betě svou platformu RTX Remix, jež umožňuje snadnější vylepšování grafiky starých her, včetně přidání technologií ray tracingu nebo DLSS. Provedeme si tak shrnutí, o co se vlastně jedná a podíváme se i na několik ukázek.
Kapitoly článku:
- NVIDIA RTX Remix: nástroj pro vylepšení grafiky starých her
- Morrowind tech demo, Portal with RTX, Half-Life 2 RTX
- ModDB a ukázky dalších modifikací
The Elder Scrolls 3: Morrowind
The Elder Scrolls 3: Morrowind je hra s otevřeným světem od Bethesdy, která vyšla už v roce 2002. V současnosti jde sice jen o technologické demo a nikoli o rozpracovaný projekt vylepšené RTX verze (třeba se to časem změní, ale vzhledem k rozsáhlosti hry to není moc pravděpodobné), nicméně následující video dobře poslouží jako názorná ukázka práce v rámci platformy RTX Remix:
Portal with RTX
Portal je hra od společnosti Valve, která je složena z několika samostatných úrovní, kde máme pro dokončení za úkol vyřešit logický puzzle. Už v prosinci 2022 vyšla ve spolupráci s NVIDIÍ vylepšená verze s názvem Portal with RTX, jež byla vytvořena právě pomocí RTX Remix:
Následuje série srovnávacích screenshotů (RTX verze vs. original), kde stačí přejet kurzorem přes obrázek, nebo na něj tapnout (a pro změnu zpět pak tapnout někam mimo něj):
Kombinace poměrně jednoduché grafiky (složitost scén, množství objektů, variabilita prostředí) a herních mechanik, jež doprovází světelné efekty v podobě portálů a energetických koulí, umožnila poměrně výrazné vizuální vylepšení právě přidáním technologie path tracingu. RTX verze hry tak NVIDII dobře posloužila coby demonstrátor potenciálu platformy RTX Remix. Před měsícem dokonce vyšel nový update, který přidal podporu pro DLSS 3.5 s technologií Ray Reconstruction a také RTX IO pro rychlejší načítání.
Na následující video ukázce pak lze vidět detail scény s ventilátorem, na které NVIDIA ukazuje potenciální přínos z hlediska vylepšení obrazu pomocí technologie Ray Reconstruction, kdy vpravo jsou obsažené detailní stíny mřížky před lopatkami ventilátoru, zatímco vlevo nikoli:
Kromě technických vylepšení nejnovější update přidal i nový obsah v podobě 6 nových modelů pro herní krychle (změnu lze provést v menu po stisku Alt+X na záložce "Developer Settings", kde klikněte na "About" a pak na tlačítko "Secrets"). Pokud máte na Steamu původní verzi hry Portal, máte zdarma k dispozici i vylepšenou verzi Portal with RTX společně s remasterem modifikace Portal: Prelude with RTX, který byl také vytvořený pomocí RTX Remix (jde o neoficiální prequel obsahující 19 dalších úrovní).
Half-Life 2 RTX
Dále tu máme připravovaný komunitní remaster hry Half-Life 2, což je aktuálně nejvíce ambiciózní projekt, co vzniká pomocí platformy RTX Remix. Pod záštitou subjektu Orbifold Studios se totiž připravuje plnohodnotný remaster celé hry, jehož trailer z letošního ledna dobře ukazuje, že některé scény se díky path tracingu promění opravdu velmi výrazně, což pomůže zlepšit herní atmosféru:
Half-Life 2 RTX nabídne nejen vylepšené assety (materiály, textury, modely), ale také pokročilé technologie jako path tracing, DLSS 3.5 s funkcí Ray Reconstruction, Reflex a RTX IO. Následuje opět série srovnávacích screenshotů (RTX verze vs. original), kde stačí přejet kurzorem přes obrázek, nebo na něj tapnout (a pro změnu zpět pak tapnout někam mimo něj):